FAQ
Veel gestelde vragen
Fase 1 (Blok 1 & 2) is inmiddels volledig verhuurd en opgeleverd. Hiervoor kun je je niet meer inschrijven. Na de zomer van 2023 starten we met de verhuur van fase 2: Blok 3.
Wanneer start de verhuur?
De verhuur van BUUR zal in twee fasen starten en opgeleverd worden. Fase 1 bestaat uit de gebouwen B & E en is inmiddels volledig verhuurd en opgeleverd. Hiervoor kun je je niet meer inschrijven.
Fase 2 bestaat uit gebouw I. De verhuur van fase 2 zal na de zomer van 2023 starten. Meld je aan voor de nieuwsbrief zodat je op de hoogte gehouden kan worden van de start verhuur.
Ik wil een appartement huren, wat moet ik doen?
De inschrijving is volledig online. Door de digitale inschrijving kunnen wij sneller reageren, je beter ondersteunen en kun je vanuit huis alles organiseren. De inschrijving bestaat uit verschillende onderdelen en in deze stappen worden diverse controles uitgevoerd:
Als we een woning voorlopig kunnen toewijzen ontvang je bericht per mail. Je kunt dan de woning accepteren middels de huurreservering. Met de betaling van € 75,- reserveren we de woning en plaatsen deze exclusief voor jou onder optie. Je ontvangt direct een koppeling naar het huurdersportaal van Wonen.nu waar je beveiligd je verdere gegevens met ons kun delen. De huurreservering ontvang je retour nadat je de huurovereenkomst hebt ondertekend, in de week van oplevering. Vervolgens worden de dossiercontroles door ons uitgevoerd aan de hand van een koppeling met het huurdersportaal. Ook toetsen we je betaalverleden.
Moet ik inschrijf- of bemiddelingskosten betalen?
Je hoeft geen inschrijfkosten te betalen en er zijn geen bemiddelingskosten/courtage. Voor oplevering van de woning dient de eerste maand huur en de waarborgsom te zijn overgemaakt via internetbankieren. Er wordt standaard om 1 maand huur als waarborgsom gevraagd. In andere gevallen waarbij er extra zekerheid nodig is, bijvoorbeeld als je een eigen onderneming hebt, wordt er om 2 maden huur als waarborgsom gevraagd. De hoogte van de waarborgsom wordt vermeld, voordat je de huurovereenkomst ontvangt.
Ook betaal je een huurreservering van € 75,-, dit kun je zien als de zekerheid op een optie. Je ontvangt de huurreservering retour nadat je de huurovereenkomst hebt ondertekend, dit vindt plaats in de week voor de sleuteloverdracht.
Wat is de huurreservering?
De inschrijving voor Buur is gratis en kun je via de website starten.
Ben je één van de gelukkigen die een appartement toegewezen heeft gekregen, en je kiest ervoor om de voorlopige toewijzing te accepteren, dan word je gevraagd om de betaling van de huurreservering van € 75,- te voldoen. Met deze huurreservering bevestig je de acceptatie van de toegewezen woning. Het appartement is dan alleen voor jou gereserveerd! Je ontvangt de huurreservering retour na ondertekening van de huurovereenkomst, uiterlijk één week voor de oplevering van je appartement.
Wanneer worden de woningen opgeleverd?
Gebouwen B en E (fase 1) zijn in juli 2023 opgeleverd. Gebouw I volgt naar verwachting in Q1 van 2024.
Vele professionals op de bouw zijn dagelijks bezig om deze mooie woningen op tijd op te kunnen leveren. Maar er kunnen onvoorziene omstandigheden zijn die de bouw vertragen of juist versnellen. Hierbij kun je denken aan weersomstandigheden zoals harde wind of vorst, maar ook het aanleveren van afbouwmateriaal.
Voorafgaand aan de oplevering ontvang je gedetailleerde informatie over de ingebruikname, verhuizing, energiecontracten enzovoorts. Wij streven ernaar om 4 weken voor de sleuteloverdracht je per mail en/of brief op de hoogte te stellen van de opleverdatum. Tijdens de sleuteloverdracht wordt je identiteitsbewijs gescand volgens AVG-richtlijnen op echtheid en registratie in vermissingen.
Kan ik de woningen bezichtigen?
Je bent vast heel nieuwsgierig hoe de appartementen eruit komen te zien! Om je alvast een beeld te geven van de situatie en woningen kun je de artist impressies en plattegronden bekijken. Het is niet mogelijk om op de bouwplaats even langs te lopen. Er zijn namelijk strenge veiligheidsrichtlijnen om ongevallen te voorkomen. Mogelijk komen er vanaf de start verhuur ook foto’s beschikbaar. Deze vind je dan op deze website of in de nieuwsbrieven terug.
Bekijk onze 360 roundview en video met een sneakpreview op de bouw.
Kan ik een parkeervergunning krijgen voor het parkeren op straat?
Nee. Voor het gebied Leidsche Rijn Centrum is betaald parkeren van toepassing en er bestaat voor de huurders geen recht op een parkeervergunning voor een parkeerplaats in het openbaar gebied.
Hoe werkt de inschrijving?
1. Inschrijving
Zoek in de kavelkaart (woningvinder) naar je favoriete woningen. Wanneer je de voorkeurswoningen hebt toegevoegd aan jouw favorieten kun je bovenaan klikken op ‘’Inschrijven” om verder te gaan met de inschrijving.
2. Online dossier
Wanneer je het inschrijfformulier hebt ingevuld en verstuurd, ontvang je een e-mail waarmee je een wachtwoord kunt aanmaken voor jouw persoonlijke online dossier IDD. Hierin kan je jouw persoonlijke gegevens inzien en eventueel aanpassen. Daarna upload je het bewijs van inkomen in de card “documenten”. Dit kan, afhankelijk van je inkomenssituatie, een UWV verzekeringsbericht of een inkomensverklaring zijn.
Tevens vragen wij naar een verhuurdersverklaring voor je huidige adres. Als verhuurdersverklaring mag je ook een ander document gebruiken waaruit blijkt dat je huidige huurwoning een (zelfstandige) sociale huurwoning is die je leeg achterlaat voor een nieuwe huurder. Overige documenten zijn in deze fase van de inschrijving nog niet nodig.
3. Voorlopige toewijzing en huurreservering
We gaan op basis van jouw voorkeuren en ingevulde gegevens woningen toewijzen. Wanneer wij je een appartement voorlopig kunnen toewijzen ontvang je dit altijd per mail. In de mail ontvang je ook de instructie hoe je de toegewezen woning kunt accepteren.
Op basis van je inschrijving wordt er gekeken naar beschikbare woningen en de door jouw ingevulde gegevens. Als jouw inkomen matcht met jouw voorkeurswoningen en de woning is beschikbaar volgt de voorlopige toewijzing. Het kan voorkomen dat er meerdere geschikte kandidaten, dezelfde woning als hun voorkeurswoning geselecteerd hebben, in dit geval zal er geloot worden. Mocht jij niet bij de gelukkige zitten die in de eerste ronde een woning toegewezen krijgt, dan wordt je automatisch op de reserve lijst geplaatst.
Ben je wel een van de gelukkige die een woning toegewezen heeft gekregen en je kiest ervoor om de voorlopige toewijzing te accepteren, dan word je gevraagd om de betaling van de huurreservering van € 75,- te voldoen . Met deze huurreservering bevestig je de acceptatie van de toegewezen woning. De woning is dan alleen voor jou gereserveerd!
Je ontvangt de huurreservering retour na ondertekening van de huurovereenkomst, uiterlijk een week voor de oplevering van je woning.
4. Digitale dossier
Na acceptatie van de toegewezen woning ontvang je per mail een bevestiging met daarin de link naar het huurdersportaal van Wonen.nu. Dit is een beveiligde omgeving. Hierin worden de gegevens gedeeld die noodzakelijk zijn voor de toetsing voor het huren van een woning. Het is mogelijk dat er gevraagd wordt naar aanvullende documenten die nodig voor het beoordelen van de inkomenssituatie. We toetsen je gegevens op echtheid en bekijken je inkomenssituatie en betaalverleden. De uitslag van deze toetsing volgt na ca. 2-3 weken, mits alle benodigde gegevens en documenten beschikbaar zijn gesteld door jou. Mochten er toch documenten ontbreken kan het voorkomen dat de toetsing langer duurt. Als er in deze toetsing falsificaties naar voren komen zal de huurreservering niet geretourneerd worden.
Na positieve afronding van de toetsing en dossiercontroles, wordt de huurovereenkomst aangeboden. Als je besluit de aangeboden huurovereenkomst na positieve afronding van alle controles niet te accepteren, dan vervalt de huurreservering en wordt deze niet geretourneerd.
5. Huurovereenkomst | Retour huurreservering
Na positieve afronding van de Huurcheck ontvang je de huurovereenkomst. De huurreservering wordt teruggestort nadat je de huurovereenkomst hebt ondertekend in de week voor de sleuteloverdracht en oplevering van jouw appartement.
6. Sleuteloverdracht
Nadat de huurovereenkomst is ondertekend word je geïnformeerd over de exacte datum van sleuteloverdracht en de verdere opleverprocedure. Het is mogelijk dat er bij de ondertekening van de huurovereenkomst nog niet duidelijk is wat de exacte opleverdatum van je woning zal zijn. In dit geval ontvang je uiterlijk 4 weken van tevoren de definitieve datum voor de sleuteloverdracht.
Waarom verloopt de inschrijving digitaal?
Wij streven ernaar het verhuurproces zo veel mogelijk digitaal te laten verlopen. Door de digitale verwerking kunnen we sneller reageren, je beter ondersteunen en kun je vanuit huis alles organiseren. Vanzelfsprekend staan we jou ook graag persoonlijk te woord en helpen wij jou, zowel digitaal als persoonlijk, bij het vinden van de voor jou perfecte woning.
Welke documenten heb ik nodig?
Bij de inschrijving is een bewijs van inkomen voldoende. Ben je in loondienst dan zien wij graag het verzekeringsbericht van het UWV tegemoet. Ben je zelfstandig ondernemer dan zien wij graag je meest recente inkomensverklaring. Indien je een sociale huurwoning van een woningcorporatie achterlaat, is een verhuurdersverklaring benodigd. Op basis van de ingevulde gegevens in het inschrijfformulier volgt de toewijzing.
Tevens vragen wij naar een verhuurdersverklaring voor je huidige adres. Als verhuurdersverklaring mag je ook een ander document gebruiken waaruit blijkt dat je huidige huurwoning een (zelfstandige) sociale huurwoning is die je leeg achterlaat voor een nieuwe huurder.
Na acceptatie van de toewijzing worden aanvullende documenten opgevraagd waarmee de controles uitgevoerd worden:
Ben je in loondienst?
Voor zzp’er, zelfstandig ondernemers, directeur/aandeelhouders
Als ondernemer kun je jouw inkomen aantonen met een inkomensverklaring van de Belastingdienst over de twee meest recente jaren. Dit formulier kun je gratis aanvragen via de belastingtelefoon 0800 0543 of door in te loggen met je DigiD op Mijn Belastingdienst. Let op: je kunt dit document alleen opvragen met een DigiD.
Heb je geen inkomensverklaring? Dan is een accountantsverklaring met jaarrekening noodzakelijk.
De volgende documenten dien je bij een eigen bedrijf naast de standaarddocumenten aan te leveren:
Ben je gepensioneerd/AOW-gerechtigd?
Heb je een koopwoning?
Dan dient het inkomen voldoende te zijn om de hypotheeklasten én de huurkosten te dragen. Bij een koopwoning zijn de volgende situaties mogelijk en dien je de volgende documenten te uploaden:
Scheiding
In geval van scheiding is het van belang dat je jouw financiële positie kunt onderbouwen op basis van het scheidingsconvenant of verklaring mediator, zodat wij kunnen vaststellen of er voldoende financiële middelen zijn om de huursom te dragen.
Eigen vermogen
Het vrij beschikbare vermogen op een Nederlandse bankrekening met een kopie dagafschrift. Vanaf een eigen vermogen van €20.000,- wordt 10% opgeteld bij het jaarinkomen en meegerekend.
Hoe zorg ik ervoor dat mijn documentatie aan de AVG-wetgeving voldoet?
Om identiteitsfraude tegen te gaan is het belangrijk om documenten aan te leveren die aan de AVG-richtlijnen voldoen. Dit houdt onder meer in dat je BSN en pasfoto niet zichtbaar mogen zijn. Hiervoor kun je gebruik maken van de KopieID-app van de Rijksoverheid. Daarnaast is het belangrijk om de documenten via het beveiligde online dossier aan te leveren en niet via e-mail.
Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om in aanmerking te komen?
Om in aanmerking te komen voor een appartement in Buur is het van belang dat je aan de inkomensrichtlijnen kunt voldoen en geen negatieve BKR/incassoregistratie hebt.
Wat zijn de inkomensrichtlijnen om te huren?
De 140 appartementen in BUUR, zijn bij uitstek geschikt voor huurders met een middeninkomen. Naast de minimuminkomenseis is er voor deze woningen ook een maximale inkomenseis, conform het middenhuurregime van de gemeente Utrecht: een maximaal bruto jaarinkomen van € 64.578 bij een eenpersoonshuishouden en bij een meerpersoonshuishouden € 76.319 (huisvestingsvergunning is verplicht).
Om een appartement te huren, geldt de volgende minimale inkomenseis:
Bruto jaarinkomen inclusief vakantietoeslag en vaste toeslagen van ca. 48x de kale maandhuur exclusief servicekosten.
Voorbeeld netto maandhuurprijs: €1.200,-
€1.200,- x 48 = € 57.600 per jaar
Bruto maandinkomen, waarbij het inkomen van de partner voor 100% mag worden meegeteld.
Vakantiegeld, vaste bonus, vaste 13e maand mogen meegerekend worden bij het bepalen van het bruto jaarinkomen. Flexibele bonussen, winstuitkering en vergoeding voor een lease-auto worden niet meegenomen in de inkomenstoetsing.
Vrij beschikbaar vermogen op een Nederlandse bankrekening kan gebruikt worden voor de inkomenstoets. 10% van het vermogen kan worden meegeteld in het jaarinkomen.
Kan ik huurtoeslag aanvragen?
Het is niet mogelijk om voor deze woningen huurtoeslag aan te vragen.
Kan ik als uitzendkracht een huurwoning huren?
Omdat een huurovereenkomst wordt aangegaan voor minimaal 1 jaar, is het belangrijk dat je ook op langere termijn de huur kunt betalen. Daarom kunnen wij alleen rekening houden met een regelmatig dienstverband van minimaal 12 maanden. Ontvang je inkomsten uit uitzendwerk (fase B en C)? Dan mag het gemiddelde inkomen van de laatste 3 jaar worden meegenomen. Als je huidige inkomen lager is dan het gemiddelde van de laatste 3 jaar, dan geldt het huidige inkomen. Inkomsten uit uitzendwerk fase A of een 0-uren contract kunnen niet worden meegerekend.
Kan ik als student een huurwoning krijgen?
Het is alleen mogelijk om te huren met voldoende inkomen volgens de inkomensrichtlijnen, waarbij maximaal 2 inkomens tot een gemeenschappelijk inkomen gezien mogen worden. Ook mogen er niet meer dan twee huurders op een adres ingeschreven staan.
Een lening via DUO kan niet mee worden gerekend als inkomen.
Tenzij aan bovengenoemde eisen wordt voldaan is het voor studenten niet mogelijk een woning te huren. Er worden helaas geen garantstellingen door derden (ouders) geaccepteerd.
Is het mogelijk om te huren met een garantsteller?
Nee, het is niet mogelijk om te huren met een garantstelling.
Om in aanmerking te komen voor één van de woningen dien je zelf een vast inkomen te hebben dat past bij de inkomensrichtlijnen.
Kan ik de woning delen met een vriend of collega?
Nee, je kunt alleen samenwonen wanneer er sprake is van een gemeenschappelijke duurzame relatie.
Is er een waarborgsom/bankgarantie van toepassing?
Er wordt standaard om 1 maand borg gevraagd. In andere gevallen waarbij er extra zekerheid nodig is, bijvoorbeeld wanneer je een eigen bedrijf hebt, is dit 2 maanden borg. De hoogte van de waarborgsom wordt vermeld, voordat je de huurovereenkomst ontvangt.
Wat is de minimale huurtermijn?
Je huurt voor minimaal 1 jaar. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen per de eerste van de volgende maand met een opzegtermijn van een volledige kalendermaand. Een voorbeeld: je geeft op 19 april aan dat je de huur wilt opzeggen, dan eindigt de huurovereenkomst op 31 mei.
Zijn er naast de huurprijs nog servicekosten van toepassing?
Ja, de voorschot servicekosten bedragen € 75,- per maand. De kosten worden gerekend voor de gezamenlijke ruimtes waar alle bewoners gebruik van maken. Bijvoorbeeld voor de elektra en het schoonmaken van de lift, entree, trappenhuis, etc. Deze kosten worden betaald van de voorschotten servicekosten die de bewoners maandelijks betalen. Je ontvangt hiervan een aparte opgave en jaarlijks een overzicht van de servicekosten. Alleen de werkelijke kosten worden doorbelast. Als de werkelijke kosten lager uitvallen dan de voorschotten dan ontvang je na de afrekening geld terug. Vallen de werkelijke kosten hoger uit dan betaal je hiervoor bij. De samenstelling van de servicekosten is in een wettelijk kader bepaald. Meer informatie vind je op de website van de Rijksoverheid.
Daarnaast wordt er een maandelijkse bijdrage van €10,- in rekening gebracht voor het lidmaatschap van de woonvereniging. Iedere bewoner is automatisch lid van de woonvereniging, dit lidmaatschap kan niet worden opgezegd en wordt pas beëindigd bij het eindigen van de huurovereenkomst.
De maandelijkse bijdrage aan de woonvereniging is niet verrekenbaar, dit betekent dat er geen verrekening plaats vindt zoals bij de reguliere servicekosten. De maandelijkse bijdrage voor de woonvereniging wordt gebruikt voor het organiseren van gezamenlijke activiteiten voor alle bewoners. De activiteiten worden georganiseerd door de activiteitencommissie.
Is de huur inclusief nutsvoorzieningen (warmte/water/elektra)?
Nee, de huurprijs op de website is de kale maandhuur. Naast de servicekosten is de huurder verantwoordelijk voor het afsluiten van een contract voor water, elektra en warmtevoorziening.
Zijn de afbeeldingen op de website van het betreffende appartement?
De afbeeldingen zijn artist impressions en bedoeld om je een indruk te geven van hoe een woning eruit kan zien. Het is geen feitelijke weergave van de door jou gekozen woning en kan dus afwijken. De woningen worden opgeleverd met een afgewerkte keuken, afgewerkte badkamer en toilet. De indeling van de woning zie je op de plattegrond bij de woning. De ligging van de woning kun je zien op de verdiepingsplattegrond.
De artist impressions en plattegronden komen met de nodige zorg tot stand, toch kan er onverhoopt een fout ingeslopen zijn. Aan de impressies en plattegronden kunnen geen rechten worden ontleend.
Kan ik zelf een keuken en/of badkamer uitkiezen?
Nee, de woningen worden voorzien van een moderne keuken met inbouwapparatuur en een complete badkamer. De keuken- en badkameropstelling zie je op de plattegronden.
Hoe zien de keukens eruit?
De moderne keukens zijn van het merk Bribus. De keukens zijn voorzien van al het benodigde inbouwapparatuur van Pelgrim waaronder een koelvriescombinatie, wandschouw afzuigkap, combimagnetron, inductiekookplaat en vaatwasser.
Hoe is de badkamer ingericht en afgewerkt?
De badkamer is compleet afgewerkt en heeft een douche met douchewand, wastafel met spiegel en een handdoekradiator. Daarnaast heeft deze woning een separate toiletruimte met hangend wandcloset en fonteintje. Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Er kunnen verschillen zijn per woning.
Hoe is het (separate) toilet afgewerkt?
Er is een vrij hangend toilet en een fonteintje met toiletkraan.
Hoe zijn de wanden en plafonds afgewerkt?
De plafonds zijn voorzien van wit spuitwerk. De wanden worden kaal opgeleverd (grof beton).
Wat is de hoogte van het plafond?
De hoogte van vloer tot plafond in de woningen is circa 2,60 meter.
Mogen de wanden geschilderd worden?
Je mag de woning naar eigen smaak decoreren en inrichten. Het is toegestaan om de wanden te schilderen of te behangen. Deuren en kozijnen mogen niet geschilderd worden. En let op, bij het verlaten van het appartement dient de woning in oorspronkelijke staat achtergelaten te worden.
Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Er kunnen verschillen zijn per woning.
Moet ik zelf een vloer leggen en waar moet ik rekening mee houden?
De appartementen zijn niet voorzien van een vloer. Je kunt gangbare vloerbedekking, laminaat of klik-PVC gebruiken. Het is niet toegestaan om een vloer te verlijmen. De vloer dient los gelegd en eenvoudig verwijderd te kunnen worden. De vloer dient vrij van contact met de wanden te zijn ivm contactgeluid en een goedgekeurde 10DB ondervloer te hebben.
Hoe wordt de woning (en het water) verwarmd?
De woningen worden verwarmd middels stadsverwarming.
Is er ventilatie aanwezig in de woning?
Ja, de woningen zijn voorzien van mechanische ventilatie (WTW-unit van het merk Zehnder) met afzuigventielen in de badkamer, toilet, keuken en berging en toevoer ventiel in de woonkamer en slaapkamers.
Wat voor type buitenruimte heb ik?
De meeste appartementen hebben een eigen buitenruimte in de vorm van een balkon, loggia of terras. Er zijn enkele appartementen die niet beschikken over een buitenruimte, zie hiervoor de plattegronden.
Zijn er parkeerplaatsen beschikbaar?
In blok 1 worden er 17 parkeerplaatsen onlosmakelijk verbonden aan 17 appartementen. De maandelijkse huurkosten van de parkeerplaats bedragen € 125,- per maand (excl. servicekosten). Deze parkeerplaatsen kunnen niet worden opgezegd.
In het woningoverzicht staat vermeld aan welke appartementen een parkeerplaats is gekoppeld.
Niet iedere woning is gekoppeld aan een parkeerplaats en voor de appartementen in blok 2 zijn geen parkeerplaatsen beschikbaar.
Zijn er bergingen beschikbaar?
Alle woningen beschikken over een interne berging.
Waar kan ik mijn fiets stallen?
Er is een gemeenschappelijke fietsenstalling aanwezig.
Energielabel
De appartementen zijn energiezuinig gebouwd en hebben minimaal een label A. De energie labels zijn pas definitief bekend bij oplevering. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan deze informatie.
Zijn de appartementen voorzien van glasvezel/kabel?
Ja, de appartementen worden voorzien van glasvezel.
Zijn huisdieren toegestaan?
Het is verboden in de woning (huis)dieren te houden, welke (over)last of ongerief kunnen veroorzaken.